tisdag 21 juli 2009

Namnsdagar

Kristina..

Johanna..


Emma..


Idag har jag NAMNSDAG.
Det är Johanna.
Johanna heter jag efter min vackra, bullbakande, fantastiska Mormor.
Vi brukade fika ihop denna dagen.
Hon hette också bara Johanna i andranamn. Karin kallade andra henne för.
För mig var hon Mormor.

Kristina är det på fredag, tror jag. Det har jag efter min "sjusorterskakor på lika många minuter-mellan-möterna-Farmor". Hon bytte namn till Stina senare men jag fick behålla "Kri" som bonus. Mamma ordnade fika till oss också på vår dag. Det är likadant där. Hon var Stina med alla andra men för mig var hennes namn Farmor.

Emma då?

Det tog de nog för att inte sticka ut från mängden. Klassiskt och enkelt. Så många kan väl inte ha fel? Det måste ju bli problemfritt och lätt med ett sådant namn?

Aj, aj, aj.

Det är här min fråga kommer..

Är jag en Emma, Kristina , Johanna?

Eller åtminstone en Emma?

Hade jag varit annorlunda om jag vore en Monique, en Havanna, en Vera, en Lilly, en Berit, en Asta, en Kim, en ,lkkljilhiufkl???

VAD HAR NAMNET FÖR BETYDELSE?

Jag menar, för Wille kommer jag förhoppningsvis alltid vara "Mamma" men på jobbet är jag Emma eller Emma B..

Hade jag varit coolare som en Leila? Eller snyggare som en Isabella? Eller smartare som en Mona?

Ni förstår ju vilken press det sätter på dagens föräldrar att välja rätt namn..

När jag var yngre ville jag heta Cecilia. Tack och lov för att det gick över.. Nu skulle jag vilja heta Molly.. Odd Molly..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar